Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 5 Kenari
Tarikh : 23 April 2012 ( Isnin )
Masa : 30 Minit (9.15 – 9.45 pagi)
Bilangan Murid : 25 Orang
Tajuk : Aku Sebiji Bola (Autobiografi)
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid dapat;
i. Membaca dan mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.
ii. Mengelaskan maklumat berdasarkan sesuatu topik yang dibincangkan.
iii. Membaca petikan secara lancar dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Hasil Pembelajaran
Fokus Utama:
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
Aras : 1 i) Membaca dan mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.
Fokus Sampingan:
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang betul, dan laras bahasa yang sesuai.
Aras : 1 i) Mengelaskan maklumat berdasarkan sesuatu topik yang dibincangkan.
ii) Menyampaikan maklumat yang bernas dengan jelas dan tersusun.
SISTEM BAHASA
Tatabahasa : Perkataan Berimbuhan
Kosa Kata : Bertompok-tompok, diproses, dieksport.
Sebutan dan Intonasi : Pantun
PENGISIAN KURIKULUM
i. Ilmu : Sains
ii. Nilai Murni : Hemah tinggi, menghargai alam sekitar.
iii. Kemahiran Nilai Tambah
-Kemahiran Berfikir: Mengelaskan, mengenal pasti idea utama dan idea sokongan.
-Kecerdasan Pelbagai: Pendidikan Jasmani.
PENGETAHUAN SEDIA ADA
Pernah dan tahu
i. Mengenal pasti kata kerja.
ii. Mengeja dan membaca.
iii. Mengenali jenis-jenis bola
Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan pembelajaran | Catatan |
Set Induksi ( 3 Minit) | i. Pantun dua kerat | · Murid diperdengarkan pantun dua kerat yang dibaca oleh guru. · Guru menjelaskan kaitan pantun tersebut dengar pengajaran yang akan di jalankan pada hari tersebut. | BBM : Pantun Dua Kerat . |
Langkah 1 ( 7 Minit) | Petikan cerita Aku Sebiji Bola | · Guru mengedarkan petikan cerita kepada murid. · Guru meminta murid membaca secara imbasan dan memahaminya. · Murid diminta cuba melakukan perkara yang telah di ajar oleh guru. | BBM : Teks cerita . KB : Mengumpul maklumat KP : Verbal Linguistik |
Langkah 2 ( 7 Minit) | Kad arahan : .1 mencari kata nama khas dalam petikan 2. menyimpan maklumat berdasarkan teks yang di sediakan. | · Murid membaca petikan dengan kuat mengikut nada dan intonasi yang betul · Murid secara berkumpulan dikehendaki mencari isi-isi utama dalam teks. (Guru membuat pemantauan dan memberi tunjuk ajar) · Murid dikehendaki menyenaraikan isi-isi utama . | KBKK BBM : Teks cerita KB : Mengumpul maklumat Nilai : Kerjasama. |
Langkah 3 ( 8 minit) | Arahan : Senaraikan perkataan berimbuhan yang terdapat dalam cerita “Aku Sebiji Bola” | · Guru meminta setiap kumpulan mencari perkataan berimbuhan dan mengelaskan kata kerja yang terdapat didalam cerita “Aku Sebiji Bola”. · Setiap kumpulan di minta untuk membentangkan hasil kerja mereka. · Wakil setiap kumpulan diminta membaca kuat perkataan berimbuhan yang di jumpai dalam cerita. · Guru membetulkan pelajar jika terdapat perkataan yang bukan merupakan perkataan berimbuhan.. | KP : Verbal Linguistik Nilai murni: Hemah tinggi Kerjasama |
penutup ( 5 Minit) | Penutup kognitif : Apakah yang telah kamu pelajari sebentar tadi? | · Murid diminta menyatakan perkara-perkara yang telah dipelajari. · Murid dikehendaki menyatakan apakah tanggungjawab mereka terhadap diri sendiri. · Kerja rumah : Guru memberi lembaran kerja. | Nilai Murni : Menjaga kebersihan diri. Menjaga kesihatan diri. Mengamalkan gaya hidup sihat. |
BAHAN BANTU MENGAJAR
-Petikan cerita
-Buku Teks Tahun 5
-Lembaran kerja
No comments:
Post a Comment